[Article invité] Les Inamovibles
Des fous, dans la tête. Si l’on doit résumer Les Inamovibles, paru au Théâtre Ouvert éditions TAPUSCRIT en juillet 2019, on se contentera de dire que mille perturbations traversaient l’esprit de Sèdjro Giovanni Houansou. Entre les /…/, « des choses qui passent par la tête du personnage, des pensées pouvant être des prises de parole… », avertit l’auteur en prélude à ce qui se déroule comme une rageuse envie de quête de l’ailleurs au gré de déplacements sur place, dans la conscience, l’âme : l’impossible départ que l’on découvre après avoir tenté le départ.
Et dans la distribution de cette pièce de théâtre, Malick, Lamine, Mariame, Amadou, Jeunesses, Post, Marguerite et Colères ne sont que l’ombre de cette attente de départ–retour, le cri de cette jeunesse qui aspire au meilleur lendemain, mais qui surfe sur place car le départ à travers la méditerranée est un retour impossible puisque la mer a transfiguré le partant ; mis en colère celui qui est resté. Et quand le partant veut revenir il découvre l’impossible retour. Il est étranger, coincé entre le départ- retour et il délire : les colères. C’est des fantômes, des spectres, angoisses ayant perdu toute humanité et qui errent entre des consciences.
Partir, pour rester
Le drame est omniprésent dans cette œuvre. La rage est vivace. L’espoir noirci par l’attente peint des personnalités d’une profondeur à perturber le lecteur. Partir ou rester ? Le choix est fait. L’assumer, crée des surprises et en dix mouvements, Sèdjro Giovanni Houansou peint le pillage des ressources, les guerres sur le continent africain, les rêves, les rages, les folies. Et on découvre que dans le ventre de sa mère, l’auteur avait à ses côtés « le monde ». Il n’est pas seul. Il est nombreux dans sa tête et vit les peurs de ses semblables qu’il a su transférer.
Le dédoublement de personnalité chez l’auteur prend des allures angoissantes et le trait de peinture de ses personnages vous bouleverse et vous hisse sur le chemin des voix dans la tête, « des choses qui passent par la tête… ». Sèdjro Giovanni Houansou, lauréat du Prix RFI Théâtre 2018 avec cette œuvre est fou et dit les choses sans détour et peint le monde : série de folies, car partir est un acte de folie, rester est un acte de folie, retourner est folie. Alors il allume un phare pour briller et voir briller ceux qui ont perdu l’âme sur la voie de l’immigration.

Les Inamovibles : l’entre départ – retour. Lieu sans temps, d’attente, d’espoir, figé. Les inamovibles, ils prennent souvent le train pour aller vite en entrant dans le wagon par des portes dérobées : sauter sous le train. Les inamovibles, un acte de folie, un trait de génie, perturbé par tant d’angoisses. « Des choses qui passent par la tête… »
Jacques HOUEGBE
You do have a fabulous blog thanks.
It is really very nice. My blog will always offer you this kind of content, both educational and fun. Be sure to subscribe to it, and invite your friends to do so. Also more important: share my posts. I hope to read you more often here. =)
Your article is very nice thanks. Marta Cross Sellers
Thank you Marta. Also visit old published articles. I bet you will find other topics that you will like even more. Be sure to subscribe to it, and invite your friends to do so. Also more important: share my posts. I hope to read you more often here.
Good luck to your blog as I continue to follow regularly. Berti Nevile Lowis
Thank you. Be sure to read the other articles on the blog. They will undoubtedly please you.
Thank you.
I have read so many content regarding the blogger lovers however
this article is actually a fastidious paragraph, keep
it up.
Thank you. Be sure to read the other articles on the blog. They will undoubtedly please you.
This website was… how do you say it? Relevant!!
Finally I have found something that helped me. Cheers!
Cheers. 🙂
Hi! I understand this is somewhat off-topic however I had
to ask. Does operating a well-established website like yours require a large amount of work?
I am brand new to running a blog but I do
write in my journal daily. I’d like to start a blog so I will be able to share my
own experience and feelings online. Please let me know if you have any kind of ideas
or tips for new aspiring bloggers. Appreciate it!
Hello. Indeed, blogging requires a lot of work. Time will have to be devoted to the activity, whether it is to prepare and publish the articles, or to moderate the comments.
But there is no point in putting the pressure on yourself. Do as you see fit, and go at your own pace.
It’s remarkable designed for me to have a website, which is good designed for my knowledge.
thanks admin
Glad to be of service to you. have you already read all the articles posted on my blog?
Howdy! I could have sworn I’ve been to this blog before but after going through
some of the articles I realized it’s new to me. Regardless, I’m
certainly pleased I came across it and I’ll be book-marking it and checking back regularly!
Nice to read this. Check back here more often. New publications will be waiting for you.
I couldn’t resist commenting. Very well written!
Thank you. I hope to read you more often. Subscribe to the blog too, and invite your friends to join us.
Hi there! This is my first visit to your blog! We are a group of volunteers and starting a
new initiative in a community in the same niche.
Your blog provided us useful information to work on. You
have done a outstanding job!
Thank you, and I am glad to be of assistance to your work. Do not miss to share my posts.
I’ve been browsing online more than three hours as of late,
yet I by no means found any attention-grabbing article like yours.
It’s beautiful worth enough for me. In my view, if all
webmasters and bloggers made just right content as you probably did, the web will be much more useful than ever before.
Waoooh that’s heartwarming. I would like to read you more often here. Better, subscribe to not miss anything of my next publications.
Every weekend i used to go to see this web site, as i wish
for enjoyment, for the reason that this this site conations truly fastidious funny information too.
I encourage you to continue in this way Rose. Beautiful things are coming soon.